top of page
Ciney 2.jpg

Fabricageproces van verkeersborden
Société Virage Signalisation
November 2023

Het MuSé werd uitgenodigd voor een bezoek aan de inrichtingen van Virage Signalisation in Ciney. Het bedrijf is onder andere gespecialiseerd in de productie van verkeersborden. Aan de hand van een afbeelding van het MuSé-logo tonen we u stap voor stap het fabricageproces van een verkeersbord type 2000 (T2000).

Logo simple.jpg

Eerste stap: het logo (geprint in hoge kwaliteit) van het MuSé wordt bezorgd aan het team van zeefdrukkers. Men bereidt het daar voor op het printen.

1.jpg
2.jpg

Vervolgens maakt men gebruik van een ultramoderne digitale printer. Langzaamaan kwam het MuSé-logo uit de machine tevoorschijn. De printer is ingesteld (gekalibreerd) op het te maken bord van 60 cm op 40 cm. Zodra het logo uit de printer is gerold, droogt men de inkt met een verwarmingsapparaat. Voor dit bord print men op retroreflecterende folie van klasse 3.

3.jpg

In deze stap worden twee panelen naast elkaar geprint. Van zodra het afdrukken voltooid is, wordt een nieuwe beschermfolie aangebracht. Deze film beschermt de afdruk, geeft een goede uitstraling aan het bord en is bovendien anti-graffiti.

4.jpg

De film wordt nu op een speciale snijtafel geplaatst. Tijdens het voorbereiden van de proefdruk heeft de zeefdrukker markeringen aangebracht. Die zijn ook mee geprint en worden tijdens het snijden door de machine herkend.

Het automatische snijproces is voltooid. De definitieve vorm van het verkeersbord is hier reeds zichtbaar.

5.jpg
6.jpg

Nu is het tijd om de plaat uit aluminium voor te bereiden. Hier zal de uitgesneden folie op aangebracht worden. Allereerst moet het oppervlak nauwgezet ontvet worden. Indien er een oneffenheid in het oppervlak opgemerkt wordt, zal men deze plaatselijk wegschuren.

De geprinte film wordt nu op een metaalplaat van 60 cm po 40 cm gelegd en vervolgens gekleefd. Het is een technieker die de wals bedient.

7.jpg
8.jpg

Elk bord kan men identificeren door de productiedatum. Er bestaat ook een vrij complex systeem om de bestelling en het gebruikte materiaal te traceren. In dit geval is de fabricagedatum november 2023.

De vier hoeken van het bord zijn uitgesneden.

9.jpg
10.jpg

Hier het handmatig plaatsen van de omsnoering. Dit profiel uit aluminium is op voorhand gemaakt volgens de gangbare standaardmaten voor verkeerssignalisatie. Voor dit model zijn twee halve ringen nodig. Voor een driehoekig bord zijn dat er drie, en slechts één voor ronde borden.

11.jpg

Twee lasplaten worden in het omsnoeringskanaal geplaatst en geplooid met een machine.

12.jpg

Door een grote druk uit te oefenen bevestigt men de omsnoeringsband aan de achterkant van de steun.

In sommige gevallen plaatst men een verstevigingsbalk op de achterkant van het bord. Dit in functie van de vereisten die tijdens de bestelling opgegeven zijn. Om deze versteviging te plaatsen, moet het oppervlak eerst worden ontvet.

13.jpg
14.jpg

Op de plaats waar de versteviging zal komen, brengt men eerst vloeibare lijm aan.

15.jpg

De verstevigingsbalk wordt nu rechtstreeks op de achterkant van het bord gekleefd.

16.jpg

De borden zijn nu afgewerkt en worden gecontroleerd. Ze worden gepast verpakt met oog op de levering.

Ziehier het eindresultaat ter plaatse. Een welgemeende dank aan Virage!

merci.jpg
433.jpg
bottom of page