top of page
Het miniatuurdorp
(Trooz)
Het idee om lichtsignalen te integreren werd voor het eerst geopperd bij Beaufays in het begin van de jaren 1980. Het eerste knippersignaal, waarvan we geen enkel fysiek spoor hebben, werd verlicht door een kleine gloeilamp van 1,2 watt. Helaas brandde dit lampje heel snel door, omdat het in een kleine, ongeventileerde ruimte zat... Er moest dus een andere oplossing worden gevonden.
Vanaf het begin van de verbeelding van de Villages waren ATEA seinen de voor de hand liggende keuze voor reproductie. We zullen later zien dat Swarco en Westinghouse hun opwachting maakten in Trooz.
ATEA verkeerslichten, jaren 1980
Eikenboom, schaal 1/1
ATEA verkeerslichten, jaar 2016
Het dorp, schaal 1/10
1-Signalen van de eerste generatie:
Omdat het experiment met de gloeilamp mislukte, werd de LED getest met zeer positieve resultaten. Het is momenteel de voorkeurstechnologie voor het ontwerpen van verkeerslichten. Gelukkig hebben we één voorbeeld van dit zeer oude miniatuursignaal bewaard... en het werkt nog steeds!
De LED was gemonteerd op een transparante steun en geïntegreerd in een kleine plastic reflector. Het geheel werd beschermd tegen vocht door siliconen die in de lichtbak werden gespoten. Het nadeel van deze techniek was dat de fabricage veel tijd in beslag nam, omdat de siliconen moesten drogen voordat het signaal kon worden gefabriceerd.
Kijk naar de ingewikkelde constructie van deze lichtbak, met kleine scheidingen tussen de lenzen. Deze eigenschap verdween met het ontwerp van de tweede generatie seinen.
Tot slot werden de zonnekappen, zo kenmerkend voor deze seinen, gemaakt van “Béogaze” verbanddozen, die het voordeel hadden dat ze van dunne metalen wanden waren gemaakt. Het nadeel was dat ze roestten, waardoor ze regelmatig moesten worden geverfd.
In Beaufays was slechts één kruispunt uitgerust, en er waren ook twee knipperlichten op gevaarlijke plaatsen.
2-De tweede generatie seinen:
Hoewel het gebruik van LED's een kleine revolutie was in de Village, was er nog steeds één duidelijke bron van ontevredenheid: de lichtsterkte, die niet uitstekend was, en de verdeling van het licht over de lens, die niet volledig was.
Rond 1985 ontstond een ander idee: meerdere LED's gebruiken om te proberen deze problemen op te lossen. Gezien de beperkte ruimte die beschikbaar is in een sein (een lens heeft een diameter van 20 mm), viel de keuze op een serie van meerdere LED's van 3 mm, met inachtneming van de spanning van 12 volt: zet 4 diodes van 3 mm in serie.
Toevallig behield de Village het allereerste sein van de tweede generatie.
We kunnen maar 7 diodes zien, de achtste zit verborgen in de vuurkist. Dit is het prototype! Het doel was om de LED's gelijkmatig over de lens te verdelen, wat verklaart waarom er maar 7 LED's zichtbaar zijn. Deze LED's werden ook door het plastic oppervlak heen geplaatst, dus er waren gaten nodig. Deze fabricagemethode bleek erg tijdrovend te zijn en de gaten in het oppervlak lieten vocht door, ondanks de aanwezigheid van siliconen.
Het werd eerst ingezet op Beaufays, voordat het in 1995 terugkeerde naar Trooz. Hier is het in bedrijf in 2002 op deze video van zeer slechte kwaliteit. Het driehoekige A1d-sein dat je kunt zien heeft ook een mooie geschiedenis, die we zullen bekijken in een andere sectie van deze site (verlichte seinen).
Dit prototype is uniek omdat de productietechniek zeer snel werd aangepast om iets sneller te zijn. De 8 LED's (2 x 4 in serie) werden in de te bedekken lens geplaatst en ze werden achter de transparante voorkant geplaatst. Er werd altijd silicone gebruikt om alles waterdicht te maken (video van slechte kwaliteit uit 2002):
3-Derde generatie seinen:
Het is 2010 en seinen gemaakt van siliconen beginnen tekenen van vermoeidheid te vertonen: siliconen met water en de onvermijdelijke infiltraties in de lichtkasten zorgen ervoor dat sommige lenzen uitgaan. Er moest dus een nieuwe techniek worden gevonden... Als afdichtmiddel werd smeltlijm gekozen. Een ander voordeel is dat signalen sneller kunnen worden geproduceerd, omdat het in slechts een paar minuten droogt. Bovendien zorgde de hotmeltlijm ervoor dat het licht gelijkmatig over de 20 mm lens werd verdeeld. Het idee van in serie gemonteerde LED's werd verlaten ten gunste van 5 mm 'high intensity' LED's die in het midden werden geplaatst en niet op het oppervlak van de lens.
De hete lijmtechniek gaf zeer goede resultaten en voorkwam inwendige corrosie van de diode. Het is vermeldenswaard dat het ijzer dat in verbanddozen voor zonnecaps werd gebruikt, werd vervangen door lood. Lood was gemakkelijk te bewerken en corrosie was ook gemakkelijk onder controle te houden. Het nadeel was dat het zwaar was en het zwaartepunt van het signaal aanzienlijk veranderde. Daardoor kon het gemakkelijker breken bij een botsing.
4-Vierde-generatiesignalen:
Hier zijn we in 2016... De lichtsignalen van het dorp blijven evolueren. Hoewel de hete-lijmtechniek definitief was aangenomen, moesten de helderheid van het licht en de verdeling ervan op de lens nog worden verbeterd. Daarom werd besloten om diodes te gebruiken die verdeeld waren over 4 punten achter een lens waarop een imitatie spinnenweb van hete lijm was aangebracht (onder andere te zien op ATEA). Het was ook in 2016 dat lood werd afgeschaft voor de zonnekappen, ten gunste van verwarmd, handgevormd PVC.
Glazen lens in de vorm van een “spinnenweb” om het licht gelijkmatiger over de lens te verdelen.
ATEA-signaal, schaal 1/1
Signaaldorp, schaal 1/10
5-Vijfde generatie verkeerslichten:
Met de hulp van Florent, die de avonturen van de verlichte borden van het dorp al een aantal jaren volgt, zal al het materiaal in 2020-21 opnieuw worden gereviseerd en zal de COB LED zijn intrede doen: een dun element dat gemakkelijk te bewerken is, zeer gelijkmatig over de lens wordt verdeeld en uitzonderlijk helder is. De komst van deze technologie vereist een complete revisie van alle seinen in het dorp:
Volledige ontmanteling op locatie. Alle ondergrondse bekabeling wordt ook vervangen, waarbij de voorkeur wordt gegeven aan vertinde meeraderige telefoonkabel vanwege de robuustheid.
In de werkplaats wordt het hele elektrische systeem uit elke lichtbak (ook wel “lantaarn” genoemd) gehaald. Plaatsing van een gekleurde film over elke lens.
Installatie van de COB LED's en het afgieten met hete lijm.
Belangrijke stap: test alle signalen voor de hermontage.
Ten slotte worden de seinen weer op hun respectieve masten gemonteerd. De masten zijn schoongemaakt en in sommige gevallen opnieuw geschilderd.
Verhuizing naar de site.
Inbedrijfstelling vanaf de centrale besturing.
6-Speciale kenmerken:
6.1- De plaatselijke school:
Dankzij de grote moderniseringswerken die in de winter van 2020-21 werden uitgevoerd, konden de verkeerssignalen bij de plaatselijke school worden gereviseerd. Er werd Westinghouse-apparatuur uit de jaren 50 en 60 geïnstalleerd, met als speciaal kenmerk de signalen voor voetgangers.
Signaaldorp “Westinghouse”, februari 2021
6.2- De masten:
Van het begin van de jaren 1980 tot 2016 waren de masten voor de lichtreclames in de dorpen Beaufays en Trooz gemaakt van plastic: een groene aquariumbuis voor de mast en een spuit van 20 ml voor de voet, allemaal rood geschilderd met “signaal”. De witte strepen waren, en zijn nog steeds, gemaakt van zelfklevend vinyl. Deze techniek is in de loop der jaren kwetsbaar gebleken. In 2016 veranderde de aanpak radicaal: de masten werden van metaal. Er werd gekozen voor koper, met een diameter van 10 mm voor de mast en 22 mm voor de voet, waarvan de ronding met de hand werd gevormd.
Kunststof
Koper
6.3- De centrale regelaar:
Tijdens de zachte winter van 2020-21 werd alle ondergrondse bekabeling voor alle verkeerslichten in het dorp vervangen. In april 2021 kwam er een nieuwe schakelkast: bekisting, betonstorten van de basis van de kast en de installatie ervan. Dit deel van het werk werd georganiseerd met deskundig advies van Florent.
De kastbekisting voorbereiden in de werkplaats
Installatie van deze bekisting op de Village site
De basis betonneren
De nieuwe kast installeren
Migratie van de verschillende signalen naar deze centrale controller
bottom of page