top of page
Het miniatuurdorp
(Trooz)
Het kleine wegennet van het miniatuurdorp is aangelegd tussen 1995 en 2010. Er waren heel wat infrastructuurwerken nodig om te bereiken wat we vandaag hebben. Sinds 2010 wordt dit netwerk jaarlijks onderhouden, inclusief het bitumenoppervlak.
In de jaren 1980 was het advies van een architect nodig om een stevig en duurzaam wegennet aan te leggen. We hebben geen foto's bewaard, maar we herinneren ons dat in Beaufays de eerste twee rijbanen die op de grond werden gebouwd, zonder enige voorbereiding van de ondergrond, werden vernietigd zodra de eerste wintervorst intrad. Daarna werden alle voetpaden in Beaufays, en daarna in Trooz, gebouwd volgens hetzelfde principe van een goede voorbereiding van de funderingen.
Rode stip: de eerste fundering van grind. Het stabiliseert ook de ondergrond.
Groene pijl: laag geel zand gemengd met cement. Na verdichting wordt deze laag gebruikt om het profiel van de weg te bepalen.
Gele pijlen: laag gewapend beton met metaalschroot en gaas (blauwe cirkel). De oppervlaktelaag wordt gladgemaakt en gevormd om de breedte van de weg aan te geven.
Zodra de betonverharding volledig droog is, wordt ze bedekt met een laag bitumen.
Werkzaamheden aan de eerste rijbaan in 1995, met toegang tot de wegtunnel aan de linkerkant.
2010: bouw van de Second Avenue... Voor dit grote bouwproject, dat over de hele lengte van het dorp loopt, was 1,5 ton materiaal nodig. Door de lengte van de rijbaan moesten de werkzaamheden gefaseerd en per wegsector worden uitgevoerd.
Onderhoud:
Alle wegen worden regelmatig gecontroleerd. Er zijn drie regionale wegen en twee gemeentelijke wegen. In de lente of herfst worden twee soorten reparaties gepland: aan het beton en aan het bitumenoppervlak.
Zodra de reparaties aan het trottoir zijn voltooid, zijn er nieuwe wegmarkeringen gepland.
bottom of page