top of page
Redding
Autoweg E17, Rekkem
Maart 2024
Vanaf de vroegere jaren 1960 besloot het Ministerie van Openbare Werken om onze wegen en autowegen uit te rusten met verlichte signalisatie. Zo verscheen er een veelheid aan inwendig verlichte borden langsheen onze wegen, eerst verlicht met gloeilampen, later met TL-lampen. Duizenden exemplaren van uiteenlopende groottes werden in het hele land geplaatst. Dergelijke elektromechanische installaties vereisten aanzienlijke werkzaamheden: elektrische voeding, verdeelcabines, werktuigbouwkundige werken (sleuven, ondergrondse apparatuur) en natuurlijk het onderhoud. Gedurende meerdere decennia waren gespecialiseerde diensten hiermee belast. In Vlaanderen vervangt het Agentschap Wegen en Verkeer deze opstellingen sinds eind jaren '90 al systematisch door retroreflecterende borden, terwijl in Wallonië het Sofico (de Waalse wegbeheerder, Société de Financement Complémentaire des Infrastructures) dit beleid pas sinds 2010 - 2015 toepast.
Op de E17-autoweg (vroeger E3) in Rekkem bevond zich vroeger een douanecomplex aan de Frans-Belgische grens. Tot februari 2024 stond er een verlicht B1-teken (voorrangsdriehoek) waar zelfs de administratie het bestaan niet van vermoedde.
De aandacht van het MuSé werd gevestigd op dit bord. Na wat onderzoek konden we de juiste wegbeheerder achterhalen. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) stemde in om deze opstelling te ontmantelen en ter beschikking te stellen.
Hier zien we het bord op Google Maps, foto uit 2009.
We vonden het terug in het depot van AWV in Kortrijk, waar het wacht om door het MuSé opgehaald te worden.
Op 12 april 2024 ging een team van het MuSé ter plaatse om dit kostbaar stuk erfgoed in ontvangst te nemen. We zeggen ‘kostbaar’ aangezien het bord dateert uit 1972. Daarom maakt het deel uit van de eerste generatie inwendig verlichte borden die op het Belgische wegennet verschenen. Het werd gemaakt door de firma Socal-Light uit Nijlen.
Allereerst begonnen we met het loskoppelen van de elektrische basis aan de voet van de paal.
Dan moest de paal doorgeslepen worden, net onder de driehoek. Het was echter niet mogelijk om de volledige paal te recupereren.
De ganse operatie was delicaat aangezien het bord niet beschadigd mocht worden bij het doorslijpen van de paal.
Ziehier het resultaat, prachtig!
Met dank aan het Agentschap wegen en verkeer... Dit signaal staat er al 52 jaar!
bottom of page